Memoria Artium
Memoria Artium

Memoria Artium (31)

El políptic de l’Estrella de la catedral de Tortosa és un unicum dins de la producció artística del panorama trescentista català. La qualitat formal, les referències i el missatge, però també el fet que hagi arribat força complet i en bona conservació, el fan una obra singular. Tot i així, és una peça poc coneguda i, potser degut a la seva complexitat, estudiar-la sempre ha comportat dificultats. En aquest volum, se’n fan tres lectures de conjunt des de diversos focus. En primer lloc, s’estudia des de les fonts, ja que ajuden a situar el context litúrgic, vinculat a l’espai de l’altar major i a l’aparell escenogràfic que envoltava el moble. Seguidament, s’analitza l’obra des de la tècnica constructiva i també des de les evidències materials que hi han deixat empremta i que testimonien les transformacions i les restauracions del retaule, canvis que han revelat dades complementàries per al seu estudi i que fins ara no havien estat mai publicades. Finalment, i sense oblidar el taller, s’hi tracta la qüestió iconogràfica i narrativa, així com el context social que en va determinar la funció i el significat dogmàtic: ensenyar i promulgar la veritable fe.

Compra el llibre en paper

Viatges i afició col·leccionista a la llum d’Europa

El Grand Tour va ser un fenomen protagonitzat pels joves de les elits aristocràtiques i burgeses de l’Europa septentrional que, des de la fi del segle XVII i fins ben entrat el segle XIX, emprenien un viatge que els duia a Florència i Roma —les ciutats que havien bressolat la cultura clàssica—, i, progressivament, fins a Nàpols o Sicília, on els esperava l’encant, poderós i pintoresc, de les erupcions del Vesuvi i de l’Etna o de les descobertes de Pompeia i Herculà i els vestigis grecs. Quan tot just era un jove de dinou anys que s’estava formant a Amsterdam en la tradició del comerç, el vilanoví Josep Anton de Cabanyes i Ballester (1797-1852) va decidir emprendre el viatge sota la mirada d’Ulisses. Aquest extraordinari periple vital i formatiu el va dur a recórrer Espanya, Anglaterra, França, els Països Baixos, Suïssa i Itàlia entre el 1816 i el 1824, itinerari que va quedar recollit en un petit carnet de viatges escrit en alemany i fins ara inèdit. La transcripció i la traducció del manuscrit, l’estudi de la ingent biblioteca de Josep Anton i l’anàlisi de la seva afició col·leccionista —una bona part de les obres han estat sortosament conservades a la Masia d’en Cabanyes de Vilanova i la Geltrú— permeten reivindicar-lo com un home d’idees liberals i esperit afrancesat que es va enlluernar en la visió de l’Europa postnapoleònica, on es mantenia viva la flama de la Il·lustració i de l’alta cultura. Altrament, l’escassa tradició en la literatura vernacla de relats sobre el Grand Tour fa que la seva experiència sigui encara més singular i valuosa.

Cerca a la web

Notícies