La col·lecció Eina, que va nèixer el 1996 amb la voluntat de fomentar els manuals universitaris en català, s'inscriu dins el programa Eina promogut per la Comissió de Política Lingüística de la Universitat Rovira i Virgili.
Des que van aparèixer als EUA, el Venture Capital i el Private Equity han crescut fins a suposar un volum de més de 142 mil milions d’euros a tot el món. Empreses com Google, Zalando o Spotify són alguns èxits de l’ecosistema, que hi va apostar quan no eren més que una idea. La influència del capital de risc en la generació de tecnologia i en la millora de la salut de les empreses és essencial per situar una economia a l’avantguarda de la innovació i el creixement econòmic.
El Renaixement i la modernitat no serien comprensibles sense l’edat mitjana. Els pensadors medievals aportaran noves solucions als reptes filosòfics fins al punt d’ultrapassar, després d’assimilar-la, la filosofia dels antics i fundar la filosofia moderna.
Salvador de Brocà ens presenta en aquest volum, tan suggeridor com suggestiu, un panorama general del pensament medieval convenientment equilibrat amb el seu context històric. Un text sintètic i escollit amb tot el que realment pot importar que sigui sabut per una persona formada en general, més enllà de l’especialista i acadèmic.
Una estratègia per ensenyar i aprendre des de les ciències socials
Aquest llibre aporta reflexions teoricopràctiques per tal de treballar les ciències socials a les escoles a partir de la cooperació, i assolir un aprenentatge més eficaç. S’hi mostra com s’actua a través de tècniques cooperatives per aconseguir que tots els alumnes, en grup, avancin cap a la comprensió dels sabers, segons les seves possibilitats. Per fer-ho possible, el text se sustenta en els valors cooperatius i s’hi prima el diàleg, la negociació i l’argumentació com a eixos essencials per conformar una formació lliure, crítica i democràtica, necessària per la vida en societat.
El text que es presenta ha estat escrit per docents de l’àmbit de la infermeria de la Universitat Rovira i Virgili en col·laboració amb professorat d’altres universitats catalanes. Està adreçat a totes aquelles infermeres i estudiants que estan interessades per aquesta funció pròpia de la professió: la recerca.
Actualment la infermeria ha de familiaritzar-se amb els recursos i les metodologies per facilitar l’activitat investigadora; aquest és el gran repte de la recerca infermera que pot contribuir a assolir millores en el benestar de les persones, i a augmentar la qualitat dels cuidatges. No pretén ser un text de tècniques d’investigació, sinó un manual sobre la investigació en infermeria des de la teoria i la pràctica.
Aquest llibre presenta l’evolució de la literatura alemanya moderna, és a dir, dels diferents corrents que van anar sorgint als territoris de parla alemanya des de la Il·lustració fins a la Primera Guerra Mundial. No diferencia la literatura alemanya de l’austríaca ni de la suïssa, perquè la qüestió de les literatures nacionals no es planteja fins al segle xx. Els límits temporals són els usuals en la historiografia literària alemanya. La primera d’aquestes fites es justifica pel gran canvi que es produeix en el conjunt de la mentalitat europea a final del segle XVII i principi del XVIII: la transició de la cultura cortesana barroca a la cultura burgesa de la Il·lustració. Alguns conceptes i idees d’aquesta època perduren encara avui en dia, però la Primera Guerra Mundial s’entén com la fita que separa, d’una manera semblant, la cultura moderna de la contemporània.
Aquest llibre és de gran valor per als joves economistes que elaboren tesis, preparen un article per a una revista professional, posen a punt una presentació per a un congrés o un seminari professional, o fan d’avaluadors per primera vegada. Amb un llenguatge clar i concís −el model de redacció que defensa−, William Thomson demostra que la redacció i les presentacions orals poden ser atractives i eficients. L’autor explica els fonaments de l’exposició clara, entre altres aspectes temes tan essencials com el títol d’un article, la redacció d’un resum, la presentació dels resultats d’un projecte de recerca i la manera de mantenir l’atenció del públic.
A principis del segle XXI el màrqueting afecta cada vegada més aspectes de la vida contemporània. És important estudiar màrqueting perquè és generalment acceptat que és una de les manifestacions més significatives de la societat occidental, fins al punt que avui dia ser consumidor és equivalent a ser ciutadà. Aquest llibre ens explica què és el màrqueting, el seu entorn, la informació i la investigació de mercats, el comportament del consumidor, la política del producte i de preus, la distribució i el sistema comercial i la política de comunicacions de màrqueting.
En l’última dècada, hem assistit a una revolució en el camp de les telecomunicacions impulsada per la introducció massiva de la telefonia mòbil. Aquest fet comporta la utilització de marges de freqüències més alts de l’espectre radioelèctric a causa de la necessitat d’ample de banda i del nombre d’usuaris d’aquests serveis. El sistemes de comunicacions sense fils i sensors són un fet quotidià, que comparteix una tecnologia comuna anomenada tecnologia de radiofreqüència (rF).El propòsit d’aquest text és servir de suport a la tasca docent d’assignatures introductòries de circuits de radiofreqüència i microones, com és el cas de l’assignatura de tecnologia de radiofreqüència i Òptic,a a la titulació d’Enginyeria tècnica de telecomunicació a la Universitat Rovira i Virgili.
Una de les tasques bàsiques del professional de la dietètica és la traducció de les aportacions dietètiques recomanades a racions d'aliments. Per això, és molt important que el professional de la dietètica presenti un elevat grau de coneixement dels aliments. Així, doncs, gran part de les pràctiques d'aquesta assignatura es destinen al coneixement de les racions habituals de consum dels aliments i al coneixement dels pesos i gramatges dels aliments que habitualment conformen la nostra dieta. Gràcies a aquesta informació, l'alumnat podrà aprendre a calcular les ingestes d'aliments necessàries per cobrir les recomanacions dietètiques i nutricionals definides pels experts.
Aquest llibre és un recull de qüestions i problemes que tracten de cobrir els continguts de les assignatures de Física. La presentació del material està dividida en tres grans blocs temàtics: dinàmica i estàtica del punt i del sòlid rígid; mecànica de fluids, i termodinàmica. Ha estat una preocupació constant que el ventall de problemes proposats estiguessin relacionats al màxim amb les tasques professionals amb què s’enfrontarà un futur enginyer agrícola o un biotecnòleg.
Aquest llibre neix amb l’objectiu d’introduir l’alumnat de la llicenciatura d’Administració i Direcció d’Empreses i de la diplomatura de Ciències Empresarials de la Universitat Rovira i Virgili a les fi nances empresarials, a l’anàlisi i valoració d’inversions i al seu finançament. En escriure’l hem intentat emprar un llenguatge planer i entenedor perquè, alhora, també pugui ser útil a qualsevol professional vinculat al món empresarial o, senzillament, a qualsevol lector que mostri interès i inquietud per les finances. És per aquest motiu que moltes vegades, expressament, hem posat més pes en el braç didàctic de la balança que en el braç del rigor científic.
L’organització industrial estudia la interacció entre el mercat i l’empresa. En un mercat es troben els oferents i els demandants de béns i serveis. Generalment els oferents s’identifi quen amb les empreses o firmes, les quals, per a la producció de la seva oferta, han d’assumir costos en la compra dels factors productius necessaris. Els demandants o consumidors prenen les decisions de compra en funció de les seves preferències, els preus dels béns oferts i la seva renda. A partir de les decisions dels demandants individuals pot deduir-se la demanda agregada en un mercat. En general, una indústria o un mercat es descriu a través dels oferents, els seus costos de producció i la demanda del mercat. La teoria de l’organització industrial intenta desenvolupar models formals per descriure un mercat. L’organització industrial pressuposa que el comportament de les empreses pot fonamentar- se racionalment i parteix, generalment, de l’objectiu de la maximització del benefi ci de l’empresa individual. En l’anàlisi de la interacció entre les parts que participen en el procés de mercat s’utilitzen diferents conceptes d’equilibri per determinar el resultat del mercat.
En aquest llibre es presenta un compendi de problemes sobre tres espectroscòpies (electrònica, vibracional i de ressonància magnètica nuclear) aplicades a compostos inorgànics, amb especial èmfasi en els compostos de coordinació. Està adreçat a estudiants que coneixen els fonaments teòrics de l’espectroscòpia i volen aplicar-los a problemes de determinació estructural de compostos inorgànics. Amb els problemes, s’hi inclouen exemples de resolució i exercicis complementaris amb les solucions.
El manual de fisioteràpia vol capacitar l'estudiant perquè sigui capaç de tractar els pacients amb problemes de l'aparell locomotor, donant prioritat a la realització pràctica i al raonament clínic.
El llibre dota l'alumnat de les universitats de parla catalana d'un text en català per a l'estudi del fenomen de la qualitat total en les organitzacions tot presentant un text que combina l'anàlisi històrica de l'aplicació de la qualitat i el vessant pràctic, i incorpora les eines bàsiques i avançades per a la gestió de la qualitat. A més a més introdueix l'alumnat en la importància de la certificació en qualitat per a la millora de les organitzacions i en l'estudi concret del model europeu d'excel·lència de la qualitat (EFQM).
Aquest llibre es defineix com una obra per a la formació d’alumnes de Gestió, tant en l’àmbit dels coneixements teòrics necessaris com en l’àmbit de les habilitats i les competències que el desenvolupament d’una carrera professional requereix. Ofereix activitats i exercicis que il·lustren la relació dels conceptes teòrics de gestió i administració d’empreses amb l’aplicació pràctica d’aquests, que faciliten el procés d’aprenentatge i l’adquisició de coneixements i d’habilitats per a la gestió. L’antic proverbi “una lliçó ensenyada de forma entretinguda és una lliçó retinguda” encara és viu. Aquesta obra recull una varietat d’activitats orientades a promoure un aprenentatge actiu que potenciï les competències genèriques del titulat en Enginyeria, com el pensament crític, lògic i creatiu, el treball col·laboratiu, la capacitat d’anàlisi i de gestió de la informació i el coneixement.
Exercicis d’estadística empresarial ofereix una àmplia sèrie d’exercicis bàsics resolts pas per pas i exercicis proposats amb els quals es pugui testar coneixements. El llibre està dividit en sis capítols. Els quatre primers capítols estan dedicats al tractament descriptiu amb una i dues variables. El cinquè capítol versa sobre taxes de variació i números índex, i és d’especial utilitat en l’àmbit econòmic. Finalment, l’últim capítol del llibre està destinat al càlcul de probabilitats, un tema necessari per abordar amb garanties els temes principals de l’estadística inferencial, que es tracten en assignatures posteriors.
Hi ha molts interrogants i dilemes per resoldre en endinsar-se en la configuració de la didàctica. La situació obliga a establir solucions provisionals i a no abandonar certs punts de suport que, en altres condicions, haurien de ser trampolins dels quals partir a la recerca de noves revisions i aportacions. Sembla com si calgués definir aquest camp en situació permanent de “crisi i emergència”, cosa que des d’una postura racional cal considerar positiva. Sembla clar que cal posicionar-se o, almenys, establir un esquema mínim de tractament d’aquestes i altres qüestions per assolir una certa justificació, encara a risc de reiteració i extensió. I aquesta és la pretensió de Visió general de la didàctica.
La psicometria és una branca de la psicologia experimental que s'ocupa de la mesura de les funcions mentals en general i de les característiques psíquiques de l´individu en particular. Escrit per dos professors del Departament de Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili, el llibre Psicometria: Problemes pràctics és un complet manual d’exercicis que tracta diversos temes dins el camp de la psicometria a través de la pràctica. Està dividit en 7 capítols. També inclou un formulari general.
Aquest llibre es presenta com un manual bàsic per a la formació dels alumnes no iniciats en psicologia social. Aquest llibre no pretén ser una visió exhaustiva de la matèria, sinó més aviat un compendi de primeres lectures que introdueixi el lector en els diversos temes de la psicologia social i la seva contribució a la comprensió del comportament humà. Principalment, està adreçat a estudiants de carreres que necessiten coneixements de psicologia social i que no tenen una formació psicològica.
El llibre s’ha dividit en sis capítols. En els tres primers es tracten els motors més comuns que es poden trobar en la indústria. El capítol quart està dedicat als motors pas a pas, imprescindibles actualment per controlar i robotitzar màquines i processos. El cinquè se centra en els accionaments elèctrics lineals, motors que faciliten l’automatització de processos industrials. L’últim tracta l’anàlisi de l’entorn dels accionaments elèctrics i les condicions que s’han de tenir en compte per seleccionar-los.
En aquest llibre es fa una revisió, a través de qüestions, dels aspectes biològics d’alguns elements químics de la taula periòdica. Es distingeixen dues parts: a la primera es fa una introducció en què es presenten les característiques generals dels elements essencials i dels lligands biològics, i a la segona s’estudien alguns sistemes inorgànics que intervenen en processos biològics. Es fa especial èmfasi en els aspectes estructurals dels entorns metàl·lics i es discuteixen les principals funcions que desenvolupen, sense detallar aspectes mecanístics.
Aquesta Invitació a la teoria de la comunicació s’emmarca en la renovació dels àmbits d’estudi que, en les darreres dècades, han situat la recerca comunicativa en una posició estratègica per comprendre les transformacions socials, culturals i polítiques en les societats mediàtiques avançades. El text no ofereix respostes tancades i doctrinals. Més aviat es planteja com una proposta oberta per reflexionar sobre la formulació de les preguntes que han d’impulsar l’aprofundiment en itineraris no prou explorats. El caràcter provisional de bona part de les qüestions tractades s’adiu amb les condicions de transformació i de creixent complexitat dels processos de mediació i, per tant, la teoria de la comunicació és concebuda com a territori de frontera, central al mateix temps tant per la definició dels problemes com per les potencials vies de solució.
L’augment de les depressions i els equivalents depressius en l’última dècada és una de les preocupacions de les autoritats en salut mental en els països desenvolupats. L’objectiu d’aquest llibre és descriure la manera com interpreten i viuen la malaltia depressiva els pacients i els seus familiars. Aquest estudi es diferencia dels realitzats fins ara a l’Estat espanyol en el fet que no intenta ser un estudi medicopsiquiàtric sobre la diagnosi, l’etiologia i les causes de la depressió, ni un manual d’autoajuda per als pacients i els familiars, sinó que intenta des d’una visió socioantropològica reflectir les vivències dels pacients i dels familiars quan una persona és diagnosticada de depressió. A la vegada, s’observa com la persona, la família i la xarxa social reinterpreten, analitzen, s’adapten o es desadapten com a resposta a la malaltia d’un dels seus membres, tant a nivell particular com institucional.
Aquest llibre s’ha redactat amb la finalitat que esdevingui una eina útil per a la docència de les matèries que el títol recull, no solament les que corresponen a les pròpies de les facultats de Ciències Econòmiques i Empresarials, sinó també a les d’aquelles altres facultats i escoles universitàries amb ensenyaments afins, perquè s’hi poden trobar nombrosos i il·lustratius punts de contacte. L’estructura del llibre és el resultat de l’experiència docent dels autors. Els temes segueixen una ordenació cronològica: les economies preindustrials, els factors d’industrialització, la difusió de la industrialització al segle XIX, l’economia mundial al segle XIX, reconstrucció i desequilibris de l’economia internacional: la primera postguerra mundial, la crisi econòmica dels anys trenta 127, el creixement econòmic internacional en l’etapa 1945-1973, la fi de l’expansió econòmica i el nou panorama mundial. Cada tema es divideix en dues parts. En la primera, hi ha uns continguts bàsics que serveixen de guia a l’estudiant i la segona part proporciona els aspectes pràctics de l’explicació teòrica. Els gràfics, quadres estadístics, mapes o textos consoliden la informació que cal retenir per entendre el sentit del tema. Els temes es completen amb una bibliografia àmplia. La major part dels llibres citats són accessibles a l’alumnat i representen diferents tendències interpretatives. En un annex posterior es situen els indicadors demogràfics més importants, ja que conèixer el comportament demogràfic és indispensable en els estudis d’economia.
Els circuits digitals exploten el comportament d’interruptor controlat dels dispositius electrònics per processar senyals elèctrics que representen dades numèriques o codificades. Els senyals digitals són binaris per naturalesa, és a dir, són senyals amb només dos nivells discrets. Els senyals binaris s’utilitzen en sistemes de comunicació, control i instrumentació, i també en ordinadors. Fins i tot en sistemes digitals de gran àrea només es realitzen poques operacions, encara que es poden repetir moltes vegades. Els constituents d’un sistema digital són els circuits lògics, aritmètics i de memòria, a més dels dispositius d’entrada i sortida. Aquest llibre s’adreça principalment a l’estudi dels circuits lògics i, sobretot, als blocs constituents fonamentals de les principals tecnologies de fabricació.
Aquest llibre és una eina docent adreçada als alumnes de l’assignatura Tecnologia Electrònica I, de l’ensenyament d’Enginyeria Tècnica Industrial en Electrònica Industrial de la Universitat Rovira i Virgili. Aquesta assignatura es fa al segon quadrimestre del primer any de l’ensenyament i pretén ser una introducció a coneixements d’electrònica bàsica que l’alumne necessita. La temàtica que cobreix l’assignatura, i per analogia el llibre, és la introducció als coneixements sobre dispositius i components bàsics amb què es construiran els circuits electrònics. El llibre s’estructura en quatre blocs. El primer inclou només el capítol 1, titulat “Introducció als semiconductors”. El segon bloc inclou els capítols 2, 3 i 4 (“El díode”, “El transistor bipolar” i “Transistors d’efecte de camp”). El tercer bloc inclou el capítol 5, “Tecnologia de circuits integrats”. I el quart bloc inclou els capítols 6 i 7, amb els temes “Elements passius” i “Conductors, connectors i circuits impresos”. A la fi del llibre hi ha un parell d’apèndixs que complementen alguns dels temes.
La fisiologia és una ciència eminentment pràctica; de fet, els primers fisiòlegs impartien la docència en el laboratori. Aquest manual de pràctiques neix amb la voluntat de ser emprat com un guió per poder seguir les sessions pràctiques i, al mateix temps, com un quadern perquè els alumnes apuntin els resultats i contestin les qüestions plantejades en cada sessió. Podríem dir que aquest Manual de pràctiques de fisiologia és el resultat de recopilar, ordenar i posar a punt les pràctiques que any rere any organitzem els professors de la Unitat de Fisiologia de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV, i que han de permetre als alumnes assentar millor els coneixements teòrics.
L’objectiu fonamental d’aquest llibre és facilitar a l’estudiant i l’estudiós del desenvolupament humà una visió de les diverses maneres a través de les quals la psicologia evolutiva ha mirat de descriure i explica el vessant cognitiu d’aquest desenvolupament. El llibre s’estructura en quatre capítols. El primer tracta les qüestions fonamentals que caracteritzen la psicologia evolutiva com a disciplina científica i inclou aspectes referents a l’objecte d’estudi, a la història i als diferents mètodes que ens han permès avançar en aquest camp científic. El capítol 2 aprofundeix en el model centrat en les propostes piagetianes, tant les clàssiques com les aportades per altres autors que han anat més enllà dels plantejaments inicials, fins i tot integrant conceptes d’altres models. El capítol 3 està dedicat a l’enfocament cognitiu i del processament de la informació i inclou també els models més recents entre els quals es destaca el connexionisme. El capítol 4 tracta la concepció del desenvolupament des d’un punt de vista contextual i sociocultural i s’hi descriuen aportacions com les de Bronfrenbrenner i, especialment, les que deriven de les idees de Vigotski, tant les que hi són més fidels com aquelles que les han fet evolucionar. En conjunt, l’objectiu ha estat donar una visió àmplia de la diversitat teòrica que caracteritza la psicologia evolutiva actual i aportar-hi elements de reflexió perquè el lector pugui comprendre les línies principals de discussió i, fins i tot, pugui adquirir un posicionament propi respecte a aquestes qüestions.
Aquest llibre és obra d’un grup de professors que fa anys que es dediquen a les qüestions relatives al dret lingüístic, tant des de la perspectiva docent com des de la recerca. El treball té una orientació fonamentalment teòrica i generalista, tot i que tampoc no defuig aspectes més pràctics i de detall, mitjançant l’exposició de la normativa vigent i de la jurisprudència més recent. Això el fa una eina útil de lectura i consulta per als estudiants universitaris, professionals i docents interessats en el tractament jurídic de la llengua en el nostre país. L’obra està dividida en dos grans blocs: una part que podríem denominar general i una altra d’especial. Els primers sis temes tracten de les bases del dret lingüístic, del dret comparat, del règim juridicolingüístic internacional i europeu, dels conceptes del dret lingüístic a Espanya i a Catalunya, i dels drets i deures lingüístics des d’una perspectiva general. Aquests capítols basteixen la fonamentació teòrica del llibre i ens ajuden a aproximar-nos esglaonadament als àmbits de regulació més específics, relatius a Catalunya, que són tractats a la segona part de l’obra: administracions públiques, ensenyament, funció pública, toponímia i antroponímia, espai socioeconòmic i de la informació i, finalment, projecció jurídica de la llengua catalana més enllà de Catalunya.
Aquest llibre neix com una iniciativa d’un grup de professors del Departament d’Economia de la Universitat Rovira i Virgili, per tal d’oferir una recopilació d’exercicis als alumnes que cursen assignatures relacionades amb la inferència estadística en els seus ensenyaments. L’objectiu, doncs, és fer més pedagògica la comprensió dels fonaments teòrics que configuren una assignatura d’Inferència Estadística (com l’Estadística Empresarial als ensenyaments de Ciències Econòmiques i Empresarials), mitjançant l’aplicació en problemes concrets.
Aquest llibre pot ser útil per a qualsevol persona interessada en temes bàsics de microbiologia, bioquímica i biotecnologia, tot i que en primer lloc, vol ser un text bàsic per a l’assignatura Bioquímica i Microbiologia Industrials. La primera part del llibre és una introducció on es desenvolupen les idees bàsiques en els processos industrials. A la segona i tercera part es descriuen els diversos microorganismes, aprofundint particularment en els bacteris, i s’hi estudia la metodologia per treballar amb ells. La quarta part està dedicada a l’obtenció i millora dels biocatalitzadors. La cinquena part tracta els aspectes més tecnològics i l’última part es repassen alguns dels diferents processos industrials en què intervenen microorganismes com a agents actius en l’elaboració dels productes.
Aquest llibre està pensat per als estudiants universitaris que volen aprendre a programar. S’ha utilitzat un llenguatge directe, sense tecnicismes, amb l’esperit de ser assequible als qui tenen un primer contacte amb el món de la Informàtica. El llibre està constituït per dues parts que s’ajusten a dos períodes diferents de formació: la primera part respon a uns continguts bàsics i la segona mostra mètodes més complexos de resoldre problemes mitjançant els programes d’ordinador.
Aquest llibre pretén ser una eina de suport i consulta per a estudiants d’infermeria i d’altres disciplines interessants en l’atenció de les persones grans i, específicament, en el cas de la demència d’Alzheimer. També és un manual dirigit als familiars i cuidadors de la persona amb aquesta malaltia.
Aquest manual sintetitza els continguts teòrics fonamentals per a un treball aplicat de les relacions laborals. Els temes tractats en aquest llibre van des del coneixement dels orígens de la psicologia científica fins a les aplicacions més actuals de la psicologia del treball i de les organitzacions, passant pels conceptes bàsics de la conducta social, de grup i de la interacció.
Aquest manual s’ocupa bàsicament dels temes més instrumentals que s’imparteixen en un curs habitual d’economia espanyola. Els temes que s’exposen són: les principals macromagnituds econòmiques i els comptes bàsics de la comptabilitat espanyola interrelacions existents al sí d’una economia mitjançant l’anàlisi input-output, relacions externes de l’economia i dels mecanismes de correcció dels equilibris de la balança de pagament i les fonts estadístiques de natura econòmica. L’objectiu del llibre és facilitar l’accés de l’alumne als principals centres d’informació econòmica, especialment amb les eines que posa a l’abast la tecnologia digital.
Aquest llibre és una eina docent adreçada als alumnes de l’assignatura Introducció als Circuits Electrònics, de l’ensenyament d’Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes de la URV. El seu contingut està totalment adaptat a l’esmenada assignatura. El llibre s’estructura en dues parts: la primera que consta de vuit temes són lliçons de teoria i la segona correspon a una col·lecció de problemes proposats i resolts.
Aquest llibre no defuig de la concepció cognitiva i cerca un tipus d’educació física que vol soterrar per sempre la concepció cartesiana que de vegades s’ha manifestat entre el que es fa a les aules. La concepció defensada pels autors és això, d’educació mitjançant el moviment, però sempre amb el desig de contribuir a la formació integral.
El llibre està orientat a la docència d’una assignatura d’introducció a la informàtica teòrica. Malgrat que està pensat per a un lector amb perfil informàtic, pot ser també atractiu per a un públic més ampli acostumat al càlcul algebraic. La publicació compagina el plantejament d’un temari teòric amb la proposta d’exercicis agrupats per metodologies de resolució i dels quals es resol un a mode d’exemple.
Aquest llibre pretén ser una eina d’ajuda a la docència. És un manual que conjuga teoria i pràctica amb exercicis i pràctiques específiques per a cada bloc temàtic. Constitueix un element de suport complementari a l’activitat docent en ser plantejat com a guia pedagògica per al professorat i, al mateix temps, una ajuda a l’aprenentatge, ja que permet un seguiment de l’evolució de l’adquisició dels coneixements de l’alumnat.
Aquest llibre té com a objectiu proporcionar a l’alumne de Fisioteràpia els coneixements bàsics sobre malalties neurològiques, cardíaques, respiratòries i reumatològiques més freqüents, perquè pugui conèixer el tipus de pacient que tracta i de quina manera es pot modificar el curs natural de la malaltia.
El llibre consta de cinc seminaris i cinc pràctiques de laboratori de farmacologia. Per una banda, els seminaris tracten problemes generals freqüents al laboratori, com el càlcul de concentracions, la preparació de dilucions, de solucions tampó, les representacions de rectes patró, els problemes de pas de fàrmacs a través de membranes, el càlcul del percentatge d'unió de fàrmacs a proteïnes, l'estudi de la toxicitat aguda amb el càlcul de la DL50 o els problemes de farmacocinètica i de farmacodinàmica per quantificar l'efecte i l'afinitat dels fàrmacs. Per altra banda, les pràctiques de laboratori s'han dissenyat per evitar l'ús d'animals d'experimentació i, per tant, s'han buscat mètodes alternatius per determinar la farmacocinètica d'un fàrmac, estudiar el poder analgèsic d'un fàrmac amb el test de la placa calenta, fer un càlcul d'una DL50 in vitro, determinar la unió d'un fàrmac a l'albúmina i determinar els efectes de fàrmacs a nivell cardiovascular mitjançant la simulació per ordinador.
El propòsit d’aquest manual és tractar els procediments que han de ser d’utilitat i guia als estudiants de l’ensenyament d’Infermeria en la seva formació pràctica, així com la consulta puntual en certs moments per als professionals d’infermeria.
Aquest llibre exposa els temes següents: sistemes d’informació, software i enginyeria del software, cicle de vida d’un sistema d’informació i gestió dels projectes de software. A banda, presenta una anàlisi prèvia, un glossari, un anàlisi de requeriments i la bibliografia general.
Aquest Manual de pràctiques d’histologia neix de la necessitat que tenen els estudiants de disposar d’una eina de treball i estudi. És una guia auxiliar al laboratori de pràctiques per realitzar tècniques histològiques, per estudiar preparacions, per facilitar el procés de reconeixement de cèl·lules, teixits i òrgans quan són observats microscòpicament i, també, per familiaritzar a l’alumne en la descripció de preparacions histològiques
En aquest llibre es presenten els temes següents: anàlisi de l’error, sistemes d’equacions lineals, valors i vectors propis, interpolació de funcions, derivació numèrica, integració numèrica, solució d’equacions no lineals i equacions diferencials ordinàries.
Aquest llibre es presenta com un complement útil per a l’assignatura de Càlcul. S’inclouen explicacions teòriques amb les que es poden completar les explicacions impartides a l’aula i, a més, es presenten tot un seguit de problemes al final de cada capítol per tal de practicar tot el que s’ha explicat en cadascun dels capítols.
Aquest llibre ens presenta el cicle dels diners a la nostra societat. L’oferta i la demanda, els seus inicis al banc central, l’equilibri monetari, tot en termes d’economia i dirigit a aquelles persones interessades en la matèria i amb uns coneixements previs d’economia.
Aquest llibre ens ensenya la música com a llenguatge, com a mitjà d’expressió. L’autora intenta donar-li a aquesta àrea la importància que mereix amb una obra que il·lustra tots els aspectes de l’ensenyament de la música.
Aquest llibre intenta ser un element de suport per als alumnes de l’Escola Tècnica Superior d’Enyinyeria de la Universitat Rovira i Virgili, però pot servir com a referent a qualsevol estudiant o professionals no especialitzats en estadística. Es combinen exposicions teòriques amb exemples i exercicis per tal d’il·lustrar la teoria i fer més fàcil la comprensió de l’estadística tècnica.
Amb aquest llibre s’intenta fer una interpretació de la literatura alemanya des de la Il·lustració fins a la Primera Guerra Mundial, integrant en la seva interpretació el context sociocultural i polític del moment en què es va escriure.